اتیلن گلیکول
نوشته شده توسط : آهک هیدراته

 

فشار بخار

0.05 - 20

 

چگالی نسبی

1.113

 

حالت در دمای 25 °C

L

 

جرم مولی (گرم در مول)

۶۲٫۰۷

 

چگالی (گرم در سانتیمتر مکعب)

1.1132

 

دمای ذوب (°C)

−۱۲٫۹

 

دمای جوش (°C)

‎197.3

 

توضیحات

 

اتیلن گلیکول چیست ؟

 

مشخصات محصول اتیلن گلیکول :

• اتیلن گلایکول (Ethylene glycol) : اتیلن گلایکول یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاپ کم 174 است.

 

روش تولید اتیلن گلیکول

اتیلن گلایکول از اتیلن و به وسیله اتیلن اکساید ساخته می شود. از واکنش اتیلن اکساید با آب بر طبق فرمول زیر گلیکول بدست می آید :

C2H4O + H2O  C2H4 (OH)2

 

موارد مصرف و کاربرد اتیلن گلیکول

1. خنک سازی : در حال حاضر بیشترین مصرف اتیلن گلیکول به منظور تولید سیال خنک کننده موتور است. از اتیلن گلایکول به عنوان ضدیخ در خودرو و ماشین آلات استفاده می شود. در سیستم خنک کنندگی خودروها مایع اتیلن گلایکول عمل اساسی مقابله با یخ زدگی را ایفا می کند ولی به علت خورنده بودن این ماده به آن بازدارنده های ضد خوردگی اضافه می کنند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود.

50 درصد و 50 درصد آب مقاومت یخ زدگی را تقریبا به منهای 40- درجه سانتیگراد می رساند، همزمان نقطه جوش به 108 درجه سانتی گراد می شود. با این نقطه جوش 108 درجه سانتی گراد و فشار موجود در سیستم خنک کنندگی خودرو، عملا نقطه جوش به 120 درجه سانتی گراد می رسد، با نقطه جوش بالاتر عمل کارکرد موتور بهتر خواهد بود. اتیلن گلیکول خالص در منهای 11- درجه یخ می زند حال آنکه از مخلوط آب با اتیلن گلایکول نقطه انجماد پایین تری بدست می آید. مخلوطی از 50 درصد اتیلن گلیکول و 50 درصد آن نقطه انجماد را تقریبا به منهای 40- درجه سانتی گراد می رساند.

کاهش اشتعال پذیری : به دلیل قابلیت اشتعال پایین در هواپیما استفاده می شود.

گلایکول ها انواع مختلف دارند که عبارتند از :

1. مونو اتیلن گلایکول (MEG)

2. دی اتیلن گلایکول (DEG)

3. تری اتیلن گلایکول (TEG)

مونو اتیلن گلایکول (Monoethylene Glycol) :

منو اتیلن گلایکول یک ترکیب آلی است که به عنوان ضد یخ در وسایل نقلیه و پیش ماده برای پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرد. مونواتیل گلایکولدر حالت خالص، مایعی بی رنگ ، بی بو و سمی می باشد و مزه ای شیرین دارد.

کاربرد مونو اتیلن گلایکول :

1. مونو اتیلن گلایکول در صنعت پلاستیک.

2. مونو اتیلن گلایکول در تهیه رزین ها و فیبرهای پلیمری.

3. مونو اتیلن گلایکول در تولید الیاف پلی استر، بطری های نوشیدنی و فیلم های بسته بندی.

4. مونو اتیلن گلایکول در تولید جهانی این محصول به تولید ماده اولیه پلی استر پلی اتیلن ترفتالات (PET).

 

بسته بندی منو اتیلن گلیکول

منو اتیلن گلایکول به صورت فله و بشکه های 230 کیلوگرمی پلمپ و گالن 20 لیتری موجود می باشد.

دی اتیلن گلایکول (Diethylene glycol) :

نام ماده : 2- هیدروکسی اتوکسی اتان دی ال

نام تجاری : دی اتیلن گلایکول

سایر اسامی : اتر (2- هیدروکسی اتیل)، دی گلایکول، گلایکول اتر.

دی اتیلن گلایکول ترکیبی آلی ، شفاف ، نمگیر و بی بو است. این ماده با آب و حلال های آلی امتزاج پذیر است. دی اتیلن گلایکول دارای دو گروه اتیلن است که بوسیله یک اتم اکسیژن به یکدیگر متصل شده اند. دی اتیلن گلیکول مانند سایر الکل های دو عاملی –OH است. اتیلن گلایکول را با نام های Diethylene glycol 5-pentanediol dithydroxy diethyl ether، 2-oxybisethanol 3-oxa-1، ethylene diglycol 2.

کاربرد دی اتیلن گلایکول :

1. رزین های پلی استر

2. نرم کننده ها

3. حلال نیتروسلولز

4. پلی یورتان

5. تولید TEG.

 

بسته بندی دی اتیلن گلیکول

دی اتیلن گلایکول به صورت فله و بشکه های 230 کیلوگرمی پلمپ و گالن 20 لیتری موجود می باشد.

تری اتیلن گلایکول (Triethylene glycol) :

تری اتیلن گلایکول یک ترکیب آلی از خانواده الکل های دو عاملی یا دی ال است و به عنوان پلاستی سایزر وینیل مصرف می شود. تری اتیلن گلایکول دارای سمیت بالایی است. همچنین این ماده در وسایل آنتی میکروبی نیز استفاده می شود. گلایکول به عنوان ماده نمگیر گاز طبیعی و در سیستم تهویه مطبوع به کار گرفته می شود.

روش تولید : در صنعت تری اتیلن گلایکول به همراه دی – تترا و منو اتیلن گلایکول در واکنش اکسیداسیون اتیلن در دمای بالا و در حضور کاتالیزور اکسید نقره حاصل می شود.

کاربرد تری اتیلن گلایکول :

1. صنعت نفت و گاز ، جاذب رطوبت ، نساجی ، کاشی و سیمان.

مونو اتیلن گلیکول(MEG)

 

  کشور تولید کننده: ایران/ پتروشیمی شازند 

  بسته بندی: بشکه  230 کیلویی

  درصد خلوص:99.8 %

چگونه برای خودروی خود محلول ضد یخ مناسب  تهیه کنیم ؟

مشخصات شیمیایی مونو اتیلن گلیکول

یک مایع زلال، بی رنگ با بوی ملایم  با طعم شیرین و با غلظتی مانند شربت است. این ماده قابل اختلاط با آب و هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک است. این ترکیب حلال بسیاری از روغن ها، لیگنین، صمغ، استات سلولز، رنگ های محلول در الکل، رزین های مصنوعی،نیتروسلولز و.. است.

اتیلن گلیکول با دی اتیلن گلیکول (دی ال اتر سنگینتر) یا با پلی اتیلن گلیکول (پلیمر پلی اتر غیرسمی) مخلوط  نمی شود

پلی اتیلن ترفتالات مورد استفاده برای بطری های پلاستیکی نوشیدنی های غیر الکلی، از اتیلن گلیکول تهیه می شود

مشخصات فیزیکی و شیمیایی مونو اتیلن گلیکول:

حالت : مایع

فرمول مولکولی: C2H6O2  

 محلول حلالیت در آب: محلول حلالیت در استون و الکلهای آلیفاتیک

تولید مونو اتیلن گلیکول 

اتیلن اکساید با آب واکنش می­دهد و براساس واکنش زیر اتیلن دی اکساید تولید می­کند:

C2H4O + H2O → HOCH2CH2OH

این واکنش در حضور کاتالیزورهای اسیدی یا بازی یا در اسیدیته خنثی در دمای بالا اتفاق می افتد. اما بالاترین بازده اتیلن گلایکول درpH اسیدی یا خنثی در حضور مقدار زیادی آب رخ می­دهد. در این شرایط می­توان تا 90 درصد بازدهی تولید داشت. عمده ترین محصولات جانبی اتیلن گلایکول، الیگومرهای دی اتیلن گلایکول، تری اتیلن گلایکول و تترا اتیلن گلایکول است.

کاربرد مونو اتیلن گلیکول 

طیف کاربرد این ماده بسیار گسترده است و از صنعت نساجی تا بسته بندی طروف آشپزخانه، خنک کننده موتور و ضدیخ را شامل می­شود. فرش و بالش، پلی استرو الیاف پشم سرچشمه همه و همه اتیلن گلایکول است.

میزان تقاضای مونواتیلن گلایکول 21 میلیون تن در سال2011 بوده که پیش بینی می­شود این مقدار در سال 2015 به بیش از 28 میلیون تن در سال 2015 برسد. در چین رشد تقاضای این ماده سالانه 7 درصد افزایش می­یا­بد. 45 درصد از محصولات مونو اتیلن گلایکول در چین مصرف می­شود.

مونواتیلن گلایکون در چهار درجه موجود است، پلی استر، ضدیخ، خلوص بالا و صنعتی

1- پلی استر

درجه پلی استر در تولید فیبرهای پلی استر و پلی اتیلن ترفالات رزین مورد استفاده قرار می­گیرد که در تولید محصولاتی مثل منسوجات،کابل ها، نوارهای ویدئویی و بطری آب و نوشیدنی کاربرد دارد. حلالیت این ماده برای استرهای سلولزی با افزودن کتون یا هیدروکربن های هالوژنه افزایش می­یابد. 55 درصد از کل تولید این ماده در صنعت پلی استر و الیاف و 25 درصد آن برای بسته بندی پلی اتیلن ترفلات مورد استفاده قرار می­گیرد. این ماده در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان تثبیت کننده عطرها و هم چنین حلال لاک های بی بو هستند. خاصیت آبدوستی این ترکیب موجب شده تا برای استفاده در تصفیه الیاف فیبر، کاغذ، چسب، چرم، جوهر چاپ و سلفون ایده آل باشد.

2- صنعتی

سیستم های تبخیر و سانتریفیوژ هسته اصلی فرآیندهای تصفیه هستند. دهیدراسیون و حذف مواد جامد ناخواسته توسط مونواتیلن گلایکول به اندازه ای فرآیند تصفیه را ایده آل انجام می­دهد که موجب می­شود خطوط لوله در برابر یخ زدگی و خوردگی محافظت شوند. وجود سرما، حضور آب نمکی و امکان خوردگی، شرایط دشواری را برای خطوط انتقال گاز طبیعی در زیر سطح دریا ایجاد می­کند. برای اطمینان از حمل و نقل داخل لوله ها، مونو اتیلن گلایکول قبل از انتقال به همراه مواد دیگری به گاز طبیعی اضافه می­شود .البته به منظور تداوم داشتن شرایط خوردگی، لازم است MEG به طور مداوم در تصفیه گاز مورد استفاده قرار می­گیرد.

3- ضدیخ: این ترکیب در ضد یخ ها مورد استفاده قرار می­گیرد.

4- خنک کننده موتور: اتیلن گلایکول به عنوان خنک کننده موتور نیز کاربرد دارد.

خطرات مونو اتیلن گلیکول در محیط زیست:

مخلوط  بخارات مونو اتیلن گلیکول با هوا، در دمای بالاتر از نقطه اشتعال قابل انفجار می باشد

این ماده در هوا بعد از حدود ده روز تجزیه می شود

 همچنیــن در آب و خـاک، بعد از چندین روز یا چندیــن هفته تجــزیه می شود

کاربرد های مونو اتیلن گلیکول(MEG)

فروش مونواتیلن گلیکول:

منو اتیلن گلایکول | MEG

 


نام صنعتی : منو اتیلن گلایکول | MEG

فرمول شیمیایی : C2H6O2

درجه خلوص :  %99.8

نام های دیگر : Mono Ethylene Glycol

بسته بندی : تانکر 25 تنی و بشکه ای

توضیحات

منو اتیلن گلایکول | MEG

نام صنعتی : منو اتیلن گلایکول  | MEG

فرمول شیمیایی : C2H6O2

مونو اتیلن گلایکول چیست؟

این ماده یک ترکیب آلی است که به عنوان ضدیخ در وسایل نقلیه و پیش ماده برای پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرد. مونو اتیلن در حالت خالص، مایعی بیرنگ، بی بو و سمی می باشد و مزه ای شیرین دارد . اتیلن گلیکول با دی اتیلن گلیکول (دی ال ا‌تر سنگین‌تر) یا با پلی اتیلن گلیکول (پلیمر پلی ا‌تر غیرسمی) مخلوطنمی‌شود .

بسته بندی : تانکر ۲۵ تنی و بشکه ای

کاربرد مونو اتیلن گلایکول :

–  در صنعت پلاستیک

–  در تهیه رزین ها و فیبرهای پلیمری

–  در تولید الیاف پلی استر، بطری‌های نوشیدنی و فیلم‌های بسته‌بندی

–  در تولید جهانی این محصول به تولید ماده اولیه پلی‌استر پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)

 

جهت درخواست خرید مونو اتیلن گلایکول ، از طریق لینک ثبت سفارش بالای صفحه اقدام فرمائید.

فروش مونو اتیلن گلایکول

کیمیا پارس شایانکار آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌های خریداران به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود ، مونو اتیلن گلایکول  مورد نیاز صنایع مختلف را بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به‌وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

قیمت مونو اتیلن گلایکول

قیمت مونو اتیلن گلایکول  کیمیا پارس شایانکار پیوسته و همیشه پائین ترین قیمت است و می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت مونو اتیلن گلایکول  سایر اشخاص حقیقی و حقوق دیگر مقایسه نمائید.

خرید مونو اتیلن گلایکول

کیمیا پارس شایانکار افتخار دارد ه اعلام نماید که توانایی تأمین به‌ موقع مونو اتیلن گلایکول  شرکت‌های معتبر کشور و تحویل در محل درخواستی آنان را دارد.

 

جهت درخواست خرید مونو اتیلن گلایکول  ، از طریق لینک ثبت سفارش بالای صفحه اقدام فرمائید.

دسته: مواد شیمیایی

برچسب: Chemical solvents, DEG, leather, MEG, monoethylene Glycol Kimia Pars Shayankar, paper, Preservative, Pulp and paper,TEG, Textile fibers, thermal exchange fluids and fuel additive, Water-based coating, الیاف نساجی, انواع گلایکول ها, تری اتیلن گلایکول, تولید تری اتیلن گلایگول, تولید دی اتیلن گلایگول, تولید گلایکول ها, تولید مونو اتیلن گلایگول, چرم, چرم و نساجی, چسب سازی, حلالهای شیمیایی, خازن های الکترولیتی,خریدار تری اتیلن گلایگول, خریدار دی اتیلن گلایگول, خریدار گلایکول, خریدار گلایکول ها, خریدار مونو اتیلن گلایگول, دی اتیلن گلایکول, رنگ لاتکس و امولسیون آسفالت, رنگ و رزین, صادرات گلایکول, ضد یخ در اتومبیل و ماده سردکننده, فروش گلایکول, فروشنده تری اتیلن گلایگول, فروشنده دی اتیلن گلایگول, فروشنده گلایکول, فروشنده گلایکول ها, فروشنده مونو اتیلن گلایگول, قیمت تری اتیلن گلایگول, قیمت دی اتیلن گلایگول, قیمت گلایگول, قیمت مونو اتیلن گلایگول, کارخانه گلایکول, کارخانه گلایکول ها, کاغذ سازی, گلایکول, گلایکول ها, مایع ضدیخ, مایعات انتقال حرارت, منو اتیلن گلایکول کیمیا پارس شایانکار, مواد اولیه شیمیایی, مواد شیمیایی, مونو اتیلن گلایکول

 

اتان دی اول(1,2-ethanediol)

نام تجاری:  

اتیلن گلایكول(Ethylene glycol)

سایر اسامی: 

1و2- هیدروكسی اتان , 1و2- اتان ادیول , اتیلن الكل , اتیلن دی هیدرات , الكل گلایكول و مایع ضدیخ

تاریخچه:    

اتیلن گلایكول به نام های onoethylene glycol MEG 1,2-ethanediol, MEG, glycol نیز شناخنه می شود. اتیلن گلایكول تركیبی آلی است كه به طور گسترده به عنوان ضدیخ و ماده اولیه پلیمرها مصرف می شود. در حالت خالص بی رنگ ، بی بو و شیرین است. اتیلن گلایكول مانند سایر الكل های دو عاملی دارای دو گروه عاملی OH- است. فرمول شیمیایی اتیلن گلایكول C2H6O2 است. اتیلن گلایكول برای اولین بار در 1959 توسط دانشمند فرانسوی چازر آدولف ورتز Charles-Adolphe Wurtz از اتیلن گلایكول دیاستات با واكنش صابونی شدن با هیدرواكسید پتاسیم تهیه شد. تا قبل از جنگ جهانی اول كارخانه تولیدی و كاربردی برای اتیلن گلایكول نبود. در زمان جنگ اتیلن گلایكول و دی كلرید اتیلن را آلمان ها با یكدیگر مخلوط كردند و به جای گلیسرین در مواد منفجره استفاده كردند. در امریكا تولید نیمه صنعتی اتیلن گلایكول با اتیلن دی كلروهایدرین از سال 1917 آغاز شد. در سال 1973 Carbideاولین واحد تولیدی بر اساس فرآیند Lefort را بنا نهاد.

موارد مصرف:       

ضد یخ ، پلی استر ، حلال ، جاذب رطوبت ، صنایع نساجی

مجتمع های تولیدکننده:  

پتروشیمی مارون  

خواص فیزیکی و شیمیایی:                                                        Molecular formula C2H6O2

 Molar mass 62.068 g/mol

 Density 1.1132 g/cm³

 Solubility in water Miscible with water in all proportions.

 Melting point -12.9 °C (260 K)

Boiling point 197.3 °C (470 K)

Viscosity 1.61 × 10-2 N*s / m2

 Flash point 111 °C (closed cup)

 

مواد مرتبط: 

اتیلن 25، دی اتیلن گلایكول 11، تری اتیلن گلایكول 12

روشهای تولید:      

در صنعت تری اتیلن گلایكول به همراه دی - تترا و منو اتیلن گلایكول در واكنش اكسیداسیون اتیلن در دمای بالا و در حضور كاتالیزر اكسید نقره حاصل می شود.

واکنشهای شیمیایی:       

اتیلن به عنوان گروه محافظ برای گروه كربنیل در سنتز آلی استفاده می شود. تهیه كتون یا آلدئید با اتیلن گلایكول در حضور كاتالیست اسیدی.

اطلاعات ایمنی:    

اتیلن گلایكول بسیار سمی است. به علت شیرینی حیوانات و كودكان گاهی مقادیر زیاد آن را می خورند.

    •  اتیلن گلیکول (به انگلیسی: Ethylene glycol) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۱۷۴ است.

      کاربردها: در ساخت ضد یخ، صنعت رزین سازی، فیبر سازی، صنعت پلاستیک، چسب های پایه آب، صنعت نساجی، کاغذ سازی، ساخت چرم، سلفون سازی، جوهر چاپ، صنعت PET،...
      خنک سازی

      در حال حاضر بیشترین مصرف اتیلن گلیکول به منظور تولید سیال خنک کننده موتور است. از اتیلن گلیکول بعنوان ضدیخ در خودرو و ماشین الات استفاده می‌شود. در سیستم خنک کنندگی خودروها مایع اتیلن گلیکول عمل اساسی مقابله با یخزدگی را ایفاء می‌کند ولی به علت خورنده بودن این ماده به آن بازدارنده های ضد خوردگی اضافه میکنند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. ۵۰ درصد اتیلن گلیکول و ۵۰درصد آّب مقاومت ضد یخزدگی را تقریباً به منهای ۴۰- درجه سانتیگراد میرساند، همزمان نفطه جوش به ۱۰۸ درجه سانتیگراد می‌شود.

      با این نقطه جوش ۱۰۸ درجه سانتیگراد و فشار موجود در سیستم خنک کندگی خودرو، عملاً نقطه جوش به ۱۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، با نقطه جوش بالاتر عمل کارکرد موتور بهتر خواهد بود. اتیلن گلیکول خالص در منهای -۱۱ درجه یخ می‌زند حال انکه از مخلوط آب با اتیلن گلیکول نقطه انجماد پایینتری بدست میاید. مخلوطی از ۵۰ درصد اتیلن گلیکول و ۵۰ درصد آب نقطه انجماد را تقریباً به منهای ۴۰- درحه سانتیگراد میرساند.

 
  • اسید فسفریک

     
     

     از اسید فسفریکدر تولید غذاهای اسیدی و نوشابه‌های گازدار مانند انواع کولاها استفاده می‌شود. بکارگیری این ماده سبب دادن طعم تندی به غذا شده، و از آنجا که ماده شیمیایی با تولید انبوه‌است، با قیمتی ارزان و حجمی فراوان در دسترس می‌باشد. همانطور که ذکر شد، قیمت پایین و حجم زیاد تولید این ماده، آنرا در مقایسه با طعم دهنده‌های طبیعی نظیر زنجبیل برای دادن طعم تندی، یا اسید سیتریک که از لیمو (lemon) و عصاره لیموترش (lime) که برای دادن طعم ترشی بکار می‌رود، در رتبه بالاتری قرار داده‌است.

    از اسید فسفریک می‌توان مستقیماً برای زدودن زنگ آهن (اکسید آهن III) از ابزارهای آهنی یا فولادی و تبدیل آهن به فسفاتهای محلول در آب استفاده نمود. پس از زدودن زنگ آهن فسفات آهن تولید شده تبدیل به ترکیب فسفات آهن سیاه شده که خود به عنوان عامل جلوگیری از خوردگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اسید فسفریک به عنوان کاتالیست در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد.





:: برچسب‌ها: اتیلن گلیکول ,
:: بازدید از این مطلب : 3275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: